Memang diakui tidak mudah untuk mendekati kanak-kanak autisme kerana
mereka bukan saja tidak pandai bersosial, memiliki kemahiran
berkomunikasi terhad dan lebih suka bermain seorang, malah tidak
menghiraukan orang lain dan seolah-olah ada di dalam dunia sendiri.
Secara
fizikalnya mereka sama seperti kanak-kanak normal tetapi berbeza
daripada segi kelakuan kerana individu autisme suka melakukan sesuatu
berulang kali, taksub dengan objek berputar seperti kipas dan gasing,
tidak mahu bertentang mata, tidak suka disentuh, susah bekerjasama dan
tidak sabar menunggu giliran.
Walaupun sesetengah kanak-kanak autisme
kurang bertutur, mereka masih boleh berkomunikasi melalui renungan
mata, gerak badan, ekspresi muka dan penggunaan gambar yang sesuai, kata
Perunding Bebas Pendidikan Kanak-kanak Autisme, Intan Miranti.
Mendidik
anak autisme adalah tugas mencabar yang menuntut banyak kesabaran dan
kreativiti. Tidak hairan jika ada ibu bapa berputus asa dan menyerahkan
tugas ini sepenuhnya kepada guru. Namun, tindakan ini kurang tepat
kerana ibu bapa perlu menyambung pendekatan pengajaran yang digunakan
guru di rumah.
Individu autisme menunjukkan perlakuan yang sangat
berbeza dengan kanak-kanak normal. Antara ciri utama kanak-kanak
autisme ialah:
# Tidak menghiraukan orang lain
# Kelihatan tidak sensitif pada keperluan, perasaan dan pemikiran orang lain
# Tidak mahu bertentang mata atau menunjukkan ekspresi muka apabila bercakap
# Tidak suka sentuhan (tidak mahu dipeluk atau dipegang)
# Susah bekerjasama, berkongsi atau menunggu giliran
# Lebih suka bermain sendiri
# Tidak berminat dalam permainan yang perlu menggunakan imaginasi
# Lambat bercakap
# Mempunyai masalah bercakap dan memahami percakapan orang
# Tidak boleh berkomunikasi dengan baik
# Bercakap dalam nada pelik seperti menyanyi atau bercakap macam robot
# Sukar memulakan percakapan. Kalau berbual hanya satu pihak (hanya mereka yang bercakap)
# Mungkin mengulang perkataan sama, tetapi tidak faham maksudnya
# Kanak-kanak autisme dengan sindrom Asperger menggunakan bahasa rasmi dan bercakap seperti orang dewasa
#
Suka melakukan perkara sama (berulang) dan tidak mahu menerima
perubahan. Mereka mudah terganggu jika disuruh melakukan perubahan
# Menunjukkan minat pelik, contohnya terhadap peta, peralatan elektronik atau roda kereta mainan berpusing dan memutar objek
# Sangat sensitif terhadap rasa, bau dan bunyi yang menyebabkan mereka menunjukkan perlakuan di luar kawalan
# Mempunyai pergerakan badan yang pelik dan melakukannya berulang-ulang
# Tidak boleh duduk diam
# Menunjukkan keinginannya dengan tangan orang lain (dewasa)
#
Suka mengasingkan diri — biasanya kekecewaan ditunjukkan melalui tindak
balas negatif seperti mengamuk, marah-marah, agresif (yang tidak
ditujukan kepada sesiapa) atau perlakuan yang merosakkan seperti
mencederakan diri
# Bersikap pasif — tidak faham keadaan semasa dan tidak boleh membezakan keadaan baik dan buruk
Apa yang boleh dilakukan guru?
Keadaan ini yang selalunya
membingungkan ibu bapa, penjaga dan guru. Namun, kata Intan, beberapa
strategi boleh dilakukan untuk mengatasi masalah ini iaitu:
#
Mengambil guru tambahan atau sokongan di dalam bilik darjah yang
mengajar kemahiran melalui perbuatan sebelum masalah bermula. Guru akan
duduk bersama pelajar autisme dan membantu mengangkat tangan pelajar
untuk memanggil cikgu. Ini adalah latihan untuk memberitahu pelajar
bahawa itu adalah cara untuk mendapat perhatian guru ketika di dalam
bilik darjah.
Guru pula perlu memuji tindakan yang baik itu
sebelum bertanyakan masalah pelajar. Bagaimanapun, proses ini mengambil
masa untuk dilihat kesannya. Untuk lebih cepat, kaedah ini perlu
diteruskan di rumah.
# Gunakan cara yang mudah difahami,
contohnya gambar untuk berinteraksi atau susunan jadual. Ajar anak cara
sesuai untuk meminta sesuatu dan beri pinjam barang yang dikehendaki
jika mereka gunakan cara hubungan atau komunikasi yang baik. Jika tidak,
dia akan kembali ke cara negatif dengan mengamuk apabila permintaannya
tidak dipenuhi.
# Kenal pasti apa yang anak suka atau tidak.
Pada peringkat awal, guna bantuan visual selama satu hingga dua minggu,
mengikut keupayaan kanak-kanak.
# Gunakan konsep pembayang awal.
Kalau mahu menghentikan sesuatu aktiviti, beri amaran bahawa ia akan
ditamatkan dalam masa beberapa minit supaya kanak-kanak itu bersedia.
Jangan berhenti mendadak kerana walaupun mereka tahu bercakap,
kanak-kanak autisme ada masalah kenali konsep masa.
Contohnya
‘lagi lima minit kita akan tutup televisyen’ atau ‘dalam kiraan lima
kita akan berhenti bermain’. Guru perlu mengira penurunan masa dengan
terang supaya kanak-kanak autisme mendengarnya.
# Konsep
pembayang awal ini juga memberi peluang kanak-kanak autisme bersedia
untuk peralihan aktiviti. Bagi kanak-kanak normal, kepelbagaian rutin
akan menambah keseronokan, tapi bagi kanak-kanak autisme, perubahan
rutin membuatkan mereka berasa cemas dan gelisah, terutama yang kurang
faham bahasa.
Mereka lebih mudah terima perubahan jika ia sudah
dijangka. Jika selepas tempoh tamat dan kanak-kanak tidak mahu
melepaskan barang dipegang, guru perlu mengambilnya juga kerana jika
tidak, kanak-kanak ini tidak akan faham konsep masa. Pendekatan ini
perlu dilakukan secara konsisten sama ada di sekolah atau rumah. Namun
jika mereka terlalu asyik main, jangan gunakan pendekatan ini kerana ia
dianggap sebagai teknik ‘negatif’.
# Ajar anak buat kerja yang
boleh dilakukan di rumah. Pastikan kerja dilakukan ada tujuan atau
manfaat, contohnya meminta mereka membantu mengambil klip baju yang
dijemur, kemas bantal atau buku. Jangan biarkan anak mempunyai terlalu
banyak masa lapang.
# Konsep sakit. Ajar anak kenal anggota
badan dan sayangkan badan. Ini untuk mengelak mereka mencederakan diri
dan proses ini mungkin ambil masa lama untuk difahami. Bina hubungan
positif dengan pelajar. Kanak-kanak autisme lebih banyak membuat
hubungan mata dan bercakap ketika bermain. Jadi ini masanya anda
memberitahu bahawa mereka perlu sayangkan badan sendiri.
Beri
peluang anak membuat pilihan, terutama dalam aspek kehidupan mereka. Ini
termasuk urutan kerja yang diwajibkan, sama ada pilihan baju, kedai
yang hendak dikunjungi atau aktiviti masa lapang.
“Ibu bapa perlu
bertanya dan berbincang dengan guru mengenai pendekatan digunakan di
sekolah supaya ia boleh diteruskan di rumah kerana cara ini
mempercepatkan proses pembelajaran anak autisme,” katanya.
No comments:
Post a Comment